Pokerboek All-in is een must-have

Recensie: pokerboek All-in is een must-have voor iedere pokeraar

Deze boekrecensie is geschreven door Roy Godschalk

Begin januari was ik een weekje op Lanzarote, om het winterse weer in eigen land te ontvluchten. Op het resort aangekomen, checkte ik mijn telefoon en zat er een berichtje in mijn pokermail van Sander Collewijn. Sander eindigde 7e in een van de side-events tijdens de Master Classics of Poker. In het interview dat volgde werd er gesproken over zijn nieuwe pokerboek. Dat leek me wel interessant, waarop ik hem dezelfde dag nog een mailtje stuurde, om te kijken wat we voor elkaar zouden kunnen betekenen. Hij reageerde vrij snel en beloofde me er zo snel mogelijk op terug te komen.

Hij was me niet vergeten, want begin januari kreeg ik meer informatie over zijn aankomende pokerboek "All-in". Terug van vakantie heb ik nog een aantal keer contact gehad met Sander en zijn uitgever: Ambo|Anthos. Niet veel later had ik al een proefdruk op de mat liggen en ik kon niet wachten om te beginnen met lezen. Ik heb best wat pokerboeker gelezen, maar op The Professor, the Banker, and the Suicide King, na gingen die alleen maar over pokerstrategie.

Ondanks de interesse om het boek zo snel mogelijk te lezen, duurde het toch nog 1,5 week alvorens ik tijd had gevonden om daadwerkelijk te beginnen. Het boek kun je zien als een reis van journalist en pokerspelers Sander Collewijn. De hoofdstukken in het boek zijn verdeeld in de onderdelen "beginner" - "regular" - "All-in" - "pro" - "blase" en "vis".

Het eerste hoofdstuk van het boek zet direct de toon. De schrijver is aanwezig bij een feestje van zo'n vijftig Nederlanders die een villa hebben gehuurd in Las Vegas. Omdat er slechts vijf vrouwen aanwezig zijn, moet er iets aan die balans gedaan worden, waarop er een aantal dames van lichte zeden besteld worden. Er gaat een pet rond om geld te verzamelen, met het uiteindelijk doel om een van de achttienjarige pokeraars aan zijn eerste wipje te helpen. Uiteindelijk loopt het iets anders, maar dat moeten jullie zelf maar lezen.

Vervolgens gaat het boek een stuk terug in de tijd en komt de lezer erachter hoe het voor Sander allemaal begonnen is. Binnen no-time wordt hij voor het eerst op pad gestuurd, waarbij hij stukjes over poker moet schrijven voor de Telegraaf en PokerStars. Uitgebreid wordt je als lezer meegenomen in het intrigerende wereldje van de hoodies, zonnebrillen, oordopjes, internetpoker en eindeloze badbeat stories.

Door zijn werkzaamheden voor PokerStars krijgt hij al snel de kans om met bekende namen te praten als Vicky Coren, Barry Greenstein en Boris Becker. Van poker weet hij op dat moment nog helemaal niet zo veel, maar ook daar wil hij graag verandering in brengen. Naast het praten met pokeraars en andere uit het wereldje, begint hij ook zelf met spelen. Hij schrijft zich in voor de "Pokerkampioen van Nederland" en neemt de lezer mee naar zijn eerste live-toernooi ooit. Stap voor stap wordt zijn eerste pokerervaring besproken en het woord dat bij mij bleef hangen was "herkenbaar".

Online winsten verdampen live

Niet veel later begint hij met Online Pokeren, wat natuurlijk helemaal mis gaat in het begin. Zijn eerste trip naar Las Vegas, om verslag te doen van de World Series of Poker, kon niet lang uitblijven en ook daar worden zijn belevenissen met alle bijbehorende details besproken. Hij leert steeds meer Nederlandse pokeraars kennen, waarbij al snel blijkt hoe het er in het wereldje aan toegaat. Het eens niet om namen als Marcel Luske en Lex Veldhuis, maar om de internet kanonnen uit Doetinchem, Eindhoven en Breda, die hun geld online verdienen en al op jonge leeftijd over bijzonder veel geld beschikken. Je mond valt soms open, als je leest wat voor bedragen er achterloos worden uitgegeven.

Van Londen tot de Bahama's

Schrijver Sander Collewijn leeft van hotel naar hotel, waarop hij langzaam maar zeker verzadigd raakt in het rare pokerwereld. 5 sterren Hotels zijn eerder regel dan uitzondering en hij bezoekt onder andere de EPT's in Barcelona, Praag, Berlijn, San Remo, Deuville, Londen en Monte Carlo. De PokerStars Caribbean Adventure op de Bahama's mag natuurlijk ook niet ontbreken , waarbij je er als lezer steeds beter achter komt hoe het pokerwereldje in elkaar zit.

Ik ben natuurlijk geen professionele recensent, maar ik hoop dat ik jullie nu iets beter begrijpen waar het boek over gaat. Ik heb All-in in twee dagen tijd gelezen en vond het direct jammer dat ik er zo snel doorheen was. Het boek leest lekker weg en het is zonde dat er niet meer hoofdstukken zijn geschreven. Hoe goed je ook bent. All-in is interessant voor spelers van elk niveau. Je wordt er geen beter pokerspeler van, maar voor een pokeraar is het zeker interessant om te lezen.

All-in is verkrijgbaar vanaf 9 februari 2017. Via de Pokeren.nl Community pagina gaan we meerdere acties organiseren om het boek te promoten. De winnaar van de Poker Series kickoff in Utrecht ontvangt sowieso een exemplaar en er komt ook een speciale actie voor de Twitch volgers en de leden van de Community.

Bestel het boek vandaag nog!

Lid worden van de Pokeren.nl Community

Pokeren.nl Poker Series