Review: Winning Poker Tournaments

Review: Winning Poker Tournaments

Pokertoernooien zijn al jaren de meest populaire variant van Texas Hold'em poker. Iedereen droomt er van om net als Chris Moneymaker van een klein bedrag een gigantische hoofdprijs te maken door als laatste over te blijven. Daarom beginnen velen van ons aan het begin van de pokercarrière met het spelen van toernooien en kijken daarna nooit meer terug. Om ervoor te zorgen dat spelers beter presteren op de lange termijn in toernooien schakelde de trainingsite Upswing Poker niemand minder dan Nick Petrangelo in om een cursus te maken: Winning Poker Tournaments.

Petrangelo heeft meer dan $17 miljoen aan live cashes op zijn naam staan en is in het bezit van twee World Series of Poker Bracelets. Daarnaast won hij alleen al op PokerStars meer dan $400,000 onder zijn alias 'Caecilius'. We kunnen dus wel stellen dat de man in ieder geval verstand heeft van het spelletje, en dat is wel te merken aan zijn cursus Winning Poker Tournaments.

Voordat we gaan bespreken uit welke onderdelen de cursus bestaat lijkt het ons wel handig om eerst iets anders te melden. Deze cursus is absoluut niet bedoeld voor spelers die net beginnen met poker. Spelers die net beginnen met poker studie en die lid worden van het Upswing Lab, schrikken vaak in het begin al van de theoretische en wiskundige aanpak en Winning Poker Tournaments doet hier nog een schepje bovenop. Deze cursus is werkelijk waar geweldig voor mensen die geïnteresseerd zijn in solvers en theoretisch correct poker (GTO) interessant vinden, maar niet geschikt voor mensen die net om het hoekje komen kijken.

Winning Poker Tournaments

De cursus begint met een korte introductievideo waarin Petrangelo uitlegt waar Winning Poker Tournaments uit bestaat. De vier onderdelen van de cursus zijn:

• Introductie van Solvers
  • Preflop
  • Postflop
  • Play and Explains

Elk onderdeel bestaat uit verschillende hoofdstukken met een video waarin Nick bepaalde zeer onderwerpen gedetailleerd uitlegt. Petrangelo vertelt verder in de video waarom het belangrijk is om te leren wat GTO (Game Theory Optimal) is. Er is geen mens die perfect poker speelt, maar zonder te weten wat fundamenteel correct poker is, is het moeilijk om te bepalen hoe je van de gebruikelijke weg moet afwijken (iemand te exploiten)

Introductie

In het introduction deel van de cursus legt Petrangelo uit wat Solvers precies zijn. Poker is best wel veranderd in de afgelopen jaren. Dankzij deze solvers lijkt poker bijna op een wetenschap. Solvers zijn programma's die bepaalde spots in poker voor je oplossen. Met de aanwezige data rekent het programma uit hoe te handelen met verschillende handen in je range. Nick legt uit dat de preflop sectie voornamelijk is gesolved door Poker Snowie en Monker, en dat voor de post-flop sectie voornamelijk PioSolver is gebruikt.

Nick wijdt vervolgens twee secties aan PioSolver, waarbij hij uitlegt hoe het programma werkt en welke uitslagen belangrijk zijn om naar te kijken. Een belangrijk onderdeel van Pio licht hij ook toe, namelijk de "Runout Analysis Grid". Deze tool laat een compleet overzicht zien van de equity die onze range heeft op alle soorten turnkaarten. Het is belangrijk dat je leert begrijpen wat Pio precies allemaal voor uitslagen laat zien, want anders begrijp je niet meer wat er in de postflop secties wordt uitgelegd.

Een voorbeeld van de Runout Analysis Grid in het introductiedeel

Preflop

Preflop Mastersheet

In het preflop hoofdstuk legt Nick Petrangelo eerst uit hoe de Preflop Mastersheet werkt en uit welke onderdelen het bestaat. Het Preflop Mastersheet is een overzicht van ranges voor verschillende spots bij meerdere stackdieptes. Het is een ontzettend goed in elkaar gezet schema, dat elke toernooispeler goede handvaten biedt voor winstgevend preflop spel. De Mastersheet heeft ranges voor stackdieptes vanaf 15bb tot aan 100bb voor onder andere:

• Raise First In
  • Big Blind Defend
  • Vs Open
  • Vs 3-bet
  • Squeeze ranges
  • Blind vs Blind

De Preflop Mastersheet (Raise First In) van Winning Poker Tournaments

Mixed Strategieën

Voordat Nick bijna alle sheets afgaat in het schema legt hij uit waarom het belangrijk is om in poker mixed strategieën te gebruiken. Door het uitvoeren van een gemixte strategie kun je ten eerste meer handen spelen en is het moeilijker voor jouw tegenstanders om hiervoor een counterstrategie te verzinnen. Nick illustreert dit door een gepolariseerde Button vs. Cutoff 3-bet range te laten zien en eentje met een gemixte strategie. Zoals je kunt zien biedt een gemixte strategie veel meer board coverage dan bij bij de gepolariseerde strategie.

Na de introductie van mixed strategieën gaat de cursus over op het "droge gedeelte", namelijk het bespreken van alle preflop sheets in de RFI, Big Blind Defends en alternatieve strategieën. Petrangelo legt erg goed uit waarom een chart er op een bepaalde manier uit ziet, en ook hoe je afwijkt van de norm (exploit) tegen sommige tegenstanders. Bij de 15 en 20 BB Raise First In sectie bespreek Petrangelo ook een interessante alternatieve limpstrategie. Het doel van de limpstrategie is meer handen in positie kunnen spelen tegen tegenstanders in de blinds, maar ook dat er minder makkelijk kan worden geschoven door eventuele 20 en 25bb stacks in de blinds.

Petrangelo legt in de Big Blind Defend hoofdstukken een bepaald concept over 3-betten meerdere keren uit, en dat is niet erg,want herhaling werkt nou eenmaal goed om dingen te onthouden. Het gaat erom dat als wij een 3-bet range maken vanuit de big blind wij ervoor willen zorgen dat we niet de laagste offsuit kaart blocken van de oorpronkelijke opener. Stel voor: Iemand die vanuit de Hijack verhoogt, heeft als "minste" opens de 10Jo, 10Qo, 10Ko, A10o, QJo etc. Zitten wij in de big blind dan willen we liever geen 10 hebben om te 3-betten maar de groep kaarten die er net onder zitten, zoals de suited 9's. Dit principe is van toepassing op verschillende posities met verschillende ranges.

Het is dus fijn dat Petrangelo uitlegt waarom de solvers de preflop ranges zo contstrueren. Alleen maar een bepaald schema gepresenteerd krijgen zonder uitleg, is voor velen niet genoeg. Petrangelo legt dus zelfs in het meest droge hoofdstuk van de cursus dus de stof erg goed uit en verklaart waarom een bepaalde range er op die manier uit ziet. Naast de RFI en Big Blind Defend hoofdstukken, wijdt Petrangelo ook twee video's aan blind vs. blind ranges en squeeze ranges.

Postflop

In het postflop gedeelte gaat Petrangelo aan de slag met PioSolver en laat ons door middel van verschillende soorten boards zien wat een correcte strategie is. De sectie bestaat uit meerdere onderdelen waaronder:

• C-betting Ace High Boards
  • C-betting Dynamic Boards
  • C-betting Wet Boards
  • Monotone Boards
  • Paired Boards
  • Playing vs. C-Bet
  • Check-Raising from the BB
  • Turn Probes
  • Single Raised Pots Out of Position
  • 3-bet Pots
  • Blind vs. Blind Pots

Voordat hij de verschillende hoofdstukken individueel bespreekt vertelt hij eerst over de betsizes die Pio over het algemeen hanteert voor droge, dynamische en Wet boards. Daarna bespreekt hij bovengenoemde hoofdstukken in meerdere video's.

Alleen al in het hoofdstuk over Ace High Boards leer je ontzettend veel nieuwe concepten, namelijk dat er werkelijk een verschil moet zijn in betsizes op flops als AJ4, AK2 en A45, Button vs. Big Blind. De meeste mensen zullen bijna altijd een kleine bet van 33% maken voor A-High boards, maar er zit een groot nuance verschil in. In het hoofdstuk van Dynamische boards leer je dat er boards zijn waar je op de flop al kunt overbetten, maar ook dat er boards zijn die een kleine sizing hebben ondanks dat ze "wet" zijn.

een voorbeeld van een hand in Pio in het Postflop gedeelte.

Een ander interessant hoofdstuk van het postflop gedeelte was het blind vs. blind gedeelte. Het gebeurt nou eenmaal best vaak in poker dat iedereen naar de Small Blind toe fold. Heel vaak weten de spelers in de blind dan niet precies hoe ze deze wijde ranges moeten spelen, maar Petrangelo zou Petrangelo niet zijn dat hij zelfs deze spots bijzonder nauwkeurig uit kan leggen aan de kijker.

Play & Explains

Het Play & Explain gedeelte is het meest "interactieve" deel van de cursus naar onze mening. Alle stof die je hebt geleerd in de cursus (of aan het leren bent) wordt hier toegepast. Petrangelo bespreekt hand voor hand toernooien van onder andere een $25,000 World Championship of Online Poker High Roller en een $5,000 en $10,000 toernooi van het Spring Championship of Online Poker die hij zelf heeft gespeeld.

Bij de hoofdstukken preflop en postflop is het belangrijk om af en toe even de video stil te zetten om te kijken of je het wel helemaal begrijpt. Bij Play & Explains is dit ook verstandig maar dan meer om jezelf te testen. Zet de video stil voordat Nick Petrangelo een bepaalde actie maakt in een hand, en schrijf op wat jij zelf zou doen. Dit is een hele goede manier van studeren en erg behulpzaam.

Het Play & Explain gedeelte is ontzettend leerzaam, en kan daarnaast ook worden bekeken tussen het studeren van de wat theoretische hoofdstukken. Nick Petrangelo geeft (meer dan eens) ook zelf toe waarom hij een bepaalde hand zelf slecht gespeeld heeft. Zo zie je ook dat zelfs mensen op de hoogste limieten (grote en kleine) fouten maken, maar hier wel op kunnen reflecteren.

ICM Unmasked

ICM Unmasked is een Cursus van Nick Petrangelo op Upswing Poker die voor $99 aan te schaffen is als je de hoofdcursus van Winning Poker Tournaments ook hebt gekocht. De cursus bespreekt de voor en nadelen van het huidige ICM Model en ook waar je op moet letten op de finaletafel naast stacksizes en payjumps. Door middel van een play en explain op de finaletafel van een $2,000 online toernooi op PokerStars, bespreekt Nick Petrangelo alle gespeelde handen (dus niet alleen de zijne) van onder andere Sam 'Str8$$$Homey' Greenwood, Connor 'Blanconegro' Drinan, Lena900, en Alex Foxen. En vertelt hierbij welke beslissingen wel en niet correct zijn. In de laatste hoofdstukken van ICM Unmasked gaat Petrangelo theoretisch in op de impact die ICM heeft op de ranges.

Conclusie

Winning Poker Tournaments van Nick Petrangelo is niet echt een aanrader voor beginnende spelers die nog nooit pokerstudie hebben gedaan. Deze groep kan beter eerst met het Lab van Upswing Poker beginnen. Meer informatie daarover kun je vinden op onze Upswing pagina.

Ondanks het droge gedeelte van de preflop sectie en de PioSolver uitleg in de postflop sectie raak je niet verveeld. Al raden we je wel aan pauzes te nemen tussen het studeren door om de info echt tot je te nemen, en de concepten te begrijpen. Niemand is ooit in één sessie door alle stof heen gegaan en dat gaat niemand ook ooit lukken. Het Play en Explain hoofdstuk is ook erg waardevol. Wanneer je misschien sommige concepten in de eerste hoofdstukken niet snapt, kom je deze tegen in de praktijk, en kun je ze misschien beter begrijpen.

Dankzij Winning Poker Tournaments zullen zelfs de beste tegenstanders het moeilijk tegen je hebben op de lange termijn, vanwege de op solver gebaseerde gemixte strategieën. We garanderen dan ook dat je positieve resultaten zult zien als je de concepten die in Winning Poker Tournaments worden besproken correct toepast.

Wil je meer artikelen lezen uit de Pokeren.nl Kennisbank?

Pokeren.nl Poker Series

Doe mee en win een plek in Team Pokeren.nl